Cytrulina - booster tlenku azotu

2020-03-03

Osoby aktywne fizycznie, w tym ćwiczące na siłowni nie mogą zapominać o odpowiedniej diecie i suplementacji. Dostarczenie organizmowi substancji odżywczych dodaje sił, zwiększa wydolność i przyspiesza regenerację mięśni. Jednym z najczęściej rekomendowanych suplementów diety jest cytrulina. Ten aminokwas jest wykorzystywany nie tylko w sporcie, ale także leczeniu wielu powszechnie występujących chorób, w tym cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, anemii sierpowatej i schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

Cytrulina - czym jest?

Aminokwas niebiałkowy, jakim jest cytrulina, zaliczany jest do związków endogennych, czyli takich, których ludzki organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie. Jest jednym z ważnych elementów cyklu mocznikowego (inaczej ornitynowego), w którym dochodzi do przyłączania dwutlenku węgla i amoniaku do ornityny. W ten sposób wytwarzana jest L-cytrulina przechodząca dalej w postać argininy. Związek ten z kolei prowadzi do powstania tlenku azotu (NO) mającego duży wpływ na działanie pompy mięśniowej (co zwiększa przepływ krwi przez mięśnie).

Syntetyczna cytrulina wytwarzana jest z karbamoilofosforanu i ornityny. Powstaje również jako skutek uboczny reakcji katalizowanej przez rodzinę NOS (syntaza tlenku azotu). Łacińska nazwa tego związku nawiązuje do owocu, z którego po raz pierwszy aminokwas ten został wyizolowany - arbuza.

W zalecanych suplementach diety stosuje się substancję o nazwie jabłczan cytruliny. Dzięki temu produkt jest lepiej przyswajalny, bardziej stabilny, a przy tym zachowuje swoje właściwości.

Cytrulina – działanie

Systematyczna suplementacja cytruliną niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Po dostaniu się do organizmu wchodzi w skład cyklu mocznikowego, w wyniku którego dochodzi do zmiany szkodliwego dla człowieka amoniaku w związek niegroźny - mocznik.

Preparaty z cytruliną działają synergistycznie z wieloma związkami, które są powszechnie stosowane w dietetyce sportowej, w tym BCAA, czyli aminokwasami rozgałęzionymi. Wiele zalet L-cytruliny, w tym możliwe działanie przeciwmiażdżycowe, można tłumaczyć rolą prekursora tlenku azotu. NO jest wytwarzany przez wszystkie tkanki ludzkiego organizmu, co wpływa na układ sercowo-naczyniowy, odpornościowy i nerwowy.

Dlaczego cytrulina jest częściej wybierana niż arginina w podstawowych suplementach diety dla osób trenujących? Arginina jest aminokwasem, który bardzo szybko rozkłada się w wątrobie, co oznacza, że nie zdąży odpowiednio nasycić naczyń krwionośnych. Sam tlenek azotu również nie utrzymuje się długo w organizmie, ze względu na swoją wrażliwość. Dlatego też, po licznych badaniach, zdecydowano się na zastąpienie argininy cytruliną. Do jej zalet należy przede wszystkim długie wysycenie organizmu i zatrzymywanie NO na odpowiednim poziomie, co pozytywnie wpływa na odżywienie i regenerację mięśni.

Co więcej, wykazano, że najlepsze w tzw. przed- i po treningówkach jest połączenie argininy i cytruliny. Dzięki temu dochodzi do maksymalizacji efektów, w tym najszybszego i największego podniesienia poziomu NO oraz cGMP.

Cytrulina – dawkowanie

W przypadku suplementacji cytruliną dokładana dawka na ogół zalecana jest przez producentów oraz trenerów personalnych. Wiele zależy od stopnia zaawansowania osoby ćwiczącej. Standardowo przyjęło się, że porcja 4-8 gramów dziennie jest bezpieczna dla zdrowia. Warto jednak zaznaczyć, że nawet 2-krotnie większa dawka nie powinna być groźna dla użytkownika.

Aminokwas niebiałkowy może występować również w naturalnych produktach. Szczególnie dużo znajduje się go w arbuzach i owocach cytrusowych. Spore ilości L-cytruliny są także w ogórkach i melonach. Zdolność do obniżania ciśnienia tętniczego mają czosnek i cebula, w których składzie również obecna jest ta dobroczynna substancja. Nieco mniejsze stężenie aminokwasu znaleźć można w wątróbce, soi, ciecierzycy i kakao.

GDZIE ZNAJDĘ CYTRULINĘ?

Dobrej jakości cytrulinę znajdziecie w Createston, który jest dostępny w dwóch wariantach wagowych:

Createston 1648g Createston 3090g

KORZYŚCI Z SUPLEMENTACJI CYTRULINĄ

Podsumowując - istnieje wiele zalet przyjmowania suplementów diety z cytruliną. Opinie ekspertów, trenerów i dietetyków świadczą o bezpieczeństwie i wysokiej skuteczności produktów z tym aminokwasem w składzie. Oprócz korzystnego działania przed i po treningowego zaobserwowano wiele prozdrowotnych właściwości.

Oto niektóre z najważniejszych korzyści cytruliny:

  • jako booster NO stymuluje produkcję tlenku azotu, a co za tym idzie, rozszerza naczynia krwionośne. Na skutek tego zjawiska zwiększa się przepływ krwi i więcej dobroczynnych składników odżywczych i tlenu dostaje się do mięśni oraz innych tkanek (efekt pompy mięśniowej). Przyspiesza to regenerację włókien mięśniowych, przez co sprawniej i lepiej reagują one na bodziec treningowy,
  • to ważny prekursor, którego stosowanie zalecane jest osobom cierpiącym na zaburzenie erekcji,
  • podwyższa wartość pH, co zmniejsza stężenie kwasu mlekowego w mięśniach, który powoduje tzw. zakwasy. W ten sposób ból potreningowy jest szybko redukowany, co daje możliwość wykonywania bardziej wymagających ćwiczeń fizycznych,
  • ogranicza efekty zmęczenia lub opóźnia ich występowanie. Dzięki tej zalecie osoby regularnie uprawiające sport (amatorsko lub profesjonalnie) mogą oddawać się dłuższym i bardziej obciążającym sesjom treningowym. Jabłczan cytruliny zwiększa wydolność tlenową poprzez przyspieszanie odnowy fosfokreatyny (CP) i modulowanie wytwarzania nośnika energetycznego pod postacią ATP (adezyno-tri-fosforanu),
  • aktywuje jeden z najważniejszych dla syntezy białek czynników, jakim jest kinaza treoninowo-serynowa (mTOR),
  • sprzyja syntezie kreatyny, występującej w ścięgnach i mięśniach,
  • stymuluje tzw. hormon wzrostu, który uznawany jest za naturalny doping organizmu, a także wzmaga proces lipolizy, czyli przekształcania tkanki tłuszczowej w wolne kwasy tłuszczowe (zwiększa poziom energii),
  • poprawia samopoczucie,
  • zwiększa poziom motywacji,
  • połączenie cytruliny z tlenkiem azotu zmniejsza ilość cholesterolu we krwi i wspomaga układ odpornościowy.

Produkty z jabłczanem cytruliny polecane są osobom zajmującym się sportem wyczynowym i sylwetkowym. Może być stosowany przez wszystkie osoby aktywne fizyczne, bez względu na doświadczenie oraz stopień rozrostu tkanki mięśniowej. Skuteczność preparatów dostępnych na rynku jest potwierdzona licznymi badaniami naukowymi. Aminokwas jest bezpieczny nawet dla układu pokarmowego. W związku z pobudzaniem pompy mięśniowej może nie być wskazany we wszystkich sportach. Jednakże warto pamiętać o zachowaniu odpowiednich środków ostrożności i nieprzekraczaniu dawek sugerowanych przez producentów.
pixelpixelpixelpixelpixelpixel